Email: admin@inkthmes.com
Call: +91-(9981)-123-456

E-handel

I och med internet så har e-handeln utvecklats. För varje år som gått har det spenderats allt mer pengar online för att köpa varor. På internet är det lätt att jämföra likvärdiga produkter och att jämföra priser så man får varan till det lägsta möjliga priset. Man kan även i många fall på sin vara levererad hem till sig för en avgift vilket underlättar för många som kanske inte har samma möjlighet att ta sig dit varan finns. Med tanke på allt detta är det inte förvånande att e-handeln har blivit så pass stor som den är. I Sverige handlade cirka 4,7 miljoner konsumenter genom internet år 2016 vilket kan omvandlas till cirka 67 procent av den totala befolkningen. Det genomsnittliga värdet en person handlar för årligen är 1 514 kronor, siffra som dock ökar år för år.

Vad handlar vi?

På internet finns det allt möjligt att inhandla och utbudet har ökat markant. De flesta av oss, cirka 60 procent, handlar kläder och sportartiklar. Efter att klädbranschen etablerat sig på internet har även skobranschen gjort det och man kan nu även köpa skor online. Över 50 procent av e-handeln rör researrangemang och biljetter till evenemang. Just biljetter till evenemang är idag mycket enklare att köpa online än offline så att säga. Är det en konsert till exempel gäller det att få tag i sin biljett innan de tar slut och därför sker nästan all sådan biljettförsäljning online idag. Drygt 35 procent av e-handeln rör semesterinkvartering såsom hotellrum, stuga eller camping. Drygt 28 procent av e-handeln är inköp av böcker och tidningar, 25 procent rör teletjänster och strax över 20 procent rör film, musik och hushållsvaror. Aktier eller fonder är något som blivit allt vanligare att inhandla online och idag är det cirka 18 procent av oss som köper aktier eller fonder online. Drygt 15 procent har inhandlar datorer eller datautrustning, hemelektronik, kameror och dataspel. Något som ökat mycket på senare år är matvaror som går att köpa online och även receptfria läkemedel. Nu kan man även få sin receptbelagda medicin direkt hem till brevlådan om man skulle behöva det. Strax över 10 procent av oss köper mat eller specerivaror online och ganska exakt 10 procent köper läkemedel. Den sista kategorin är digitala läromedel som hamnar på 5 procent.

Förändringar av inhandlade varor

Svenskar handlar alltmer frekvent online och kvinnor och män handlar ungefär lika ofta, männen köper dock saker för mer pengar. Vad man köper beror till stor del i vilken fas i livet man befinner sig i. Yngre handlar mycket kläder, hälsoprodukter och skönhetsprodukter. Äldre handlar mest böcker medans de som är mitt i livet handlar allt mer barnartiklar online. E-handelskunder ställer höga krav på hastighet och tillgänglighet vilket gör att e-handelsföretagen befinner sig i ett konstant förbättringsarbete. De senaste åren har både livsmedels- och apoteksbranschen tagit allt större plats i e-handeln och den utvecklingen lär med största sannolikhet fortsätta. Även möbler börjar inhandlas alltmer online, och att just köpa möbler online är en ganska omogen bransch på nätet vilket ger den god potential till att växa.

Comments are closed.